marți, 20 ianuarie 2009

La vale, cu frana de mana trasa...

Suntem cu totii martori la deteriorarea accelerata a mediului economic la nivel mondial si mai recent la efectele crizei asupra economiei romanesti. Am putut deasemenea vedea cum mai intai guvernul american si-apoi guvernele tarilor europene si asiatice au inceput sa reactioneze cu diverse programe de redresare la impactul acestei crize.

La inceput adresate in mod exclusiv industriei financiare/asiguratorilor, aceste programe de ajutorare au inceput, intr-o a doua etapa, sa tinteasca si economia reala. Una din primele recipiente ale acestui de-al doilea val de ajutoare a fost industria auto. Dincolo de ocean primele 17.4 miliarde dolari oferite GM/Chrysler au ajuns, intre timp, vreo 19.5 miliarde dolari credite directe, plus inca 20 miliarde dolari in garantii puse deoparte pentru credite de consum auto (Ford s-ar putea sa mai ceara si el inca 9 miliarde dolari) la care se-adauga cele 4 miliarde dolari canadieni oferite de guvernul Canadei tot pentru aceeiasi producatori.

La noi pe continent s-a inceput cu cele 3,5 miliarde dolari oferite de Suedia pentru Volvo si Saab, cele 1.5 miliarde EUR in facilitati fiscale si ajutor la cumparare auto in Germania, pentru ca sa se ajunga la decizia de astazi a guvernului francez de a oferi un ajutor de 5-6 miliarde de EUR grupurilor Renault si PSA.

Amploarea programelor implementate arata importanta industriei auto atat prin cifra de afaceri, volumul investitiilor directe din acest sector, numarul de angajati, dar si mai ales prin dimensiunea industriei din amontele si avalul producatorilor auto. Ganditi-va la toti acei producatori de subansamble, la furnizorii acestora si la industriile conexe, siderurgie/metalurgie, industria petrochimica (de la benzina/motorina, plastic, la sticla securizata, pana la cauciuc si vopsele) si de componente electronice (tablou de bord si electronica masinii). Ganditi-va la transportatori, reteaua de distributie, asiguratori, service auto, la bancile si firmele de leasing si la toate verigile ce fac parte din acest sector, ca sa va faceti o idee de importanta acestei industrii.

Bineinteles ca toate aceste ajutoare au avut - dincolo de menirea imediata de a acorda o gura de oxigen producatorilor auto - o componenta puternic protectionista. Suedia a acordat credite celor de la Volvo si Saab - in ciuda faptului ca faceau parte din Ford si GM - pentru a proteja o investitie in tehnologie si mai ales in know how, un avantaj industrial specific tarii, pe care nu dorea sa-l piarda. Guvernul francez le-a pus in vedere celor de la Renault si PSA ca trebuie sa-si mentina site-urile de productie de pe teritoriul francez. In cazul Germaniei este cu atat mai evident interesul national si nu exclud - dupa miscarea franceza de astazi - ca ajutorul sa fie suplimentat.

Toate aceste masuri urmaresc pe termen lung protejarea valorii adaugate dintr-o economie, salvgardarea atuurilor concurentiale si a know-howului unei tari.

Bineinteles ca - asa cum sade bine unor oameni informati - stim cu totii ca si in Romania, industria auto este destul de importanta. Conform unor surse din industrie de la sfarsitul anului trecut, aceasta ar fi fost estimata cam la 11,5 miliarde EUR cifra de afaceri cumulata (peste 9% din PIB) si peste 220 mii de anjagajati.

Avand in vedere importanta manifesta a acestei industrii, precum si exemplele date mai sus, e logic sa ne punem intrebarea oare ce face guvernul pentru industria auto din Romania, nu?

Veti spune ca am auzit cu totii de joaca cu taxa auto sau de programul rabla. Va voi raspunde ca e un pas inainte si ca n-ar fi rau sa ne pricepem sa negociem un pic mai bine cu Comisia Europeana ca sa avem o taxa ce sa-mpiedice deversarea de rable pe sosele noastre.

Veti spune ca guvernul Tariceanu a promis garantii de stat pentru finantarea investitiilor atat pentru Renault cat si pentru Ford. Veti spune ca a si acordat ajutoare directe de vreo 123 milioane EUR unor producatori de echipamente straini implantati in Romania. Va voi raspunde ca este foarte bine ca s-a facut asa ceva, fara producatorii auto sau furnizorii de echipamente de rang unu nu am avea industria conexa.

Dar totusi, ce-au facut guvernantii nostri pentru acele companii cu capital romanesc din industrie, care nu au nici resursele si nici talia marilor companii straine ? Ce ajutoare directe / indirecte sau facilitati le-a oferit acestor companii care se zbat in focul incrucisat al scaderii substantiale a comenzilor, a deprecierii RONului, a scumpirii si diminuarii finantarii bancare, a lipsei de capital si a crizei de lichiditati?

Eu cred ca dupa ce ca avem putine astfel de companii care au avut reusite frumoase in domeniu, cu pretul unor eforturi si a unor sacrificii destul de mari, ar fi pacat sa asistam indiferenti la distrugerea lor. Iar fara o patura functionala de furnizori autohtoni nici producatorii straini nu vor rezista prea mult si pur si simplu isi vor lua catrafusele si vor pleca acasa.

Stiu ca exista presiuni si lobby din partea organizatiilor profesionale din industrie, insa probabil ca actualii guvernanti nu realizeaza ca deteriorarea este atat de abrupta si ritmul cu care progreseaza este atat de alarmant, incat daca mai pierd cateva luni de zile, ciorovaindu-se pentru cutare sau cutare pozitie, s-ar putea sa nu mai aiba pe cine sa ajute. Dupa cum spunea si Francois Fillon, prim ministrul Frantei: "Il y'a urgence!"

Masina a luat-o la vale, frana de mana nu mai tine, iar daca soferul nu se trezeste, jos il asteapta prapastia...

4 comentarii:

bbbb spunea...

Credeam ca nationalismul este desuet :)

De-acord si cu faptul ca peste cateva luni s-ar putea sa fie foarte tarziu, mai ales ca pe ale noastre meleaguri o redresare a situatiei ar putea fi mult mai greoaie decat in alte parti, asta pentru ca tot am facut ochii mari citind pe Mediafax:

"" Nu avem ONG-uri pentru medierea şi consilierea muncii în Neamţ, şi nici locuri de muncă în mediul rural ori în celelalte oraşe din judeţ în afară de municipiul Piatra Neamţ. Mai mult decât atât, avem oameni de la sate care se plâng că nu au cei 25 - 30 de lei pe care-i cer medicii de familie pentru a elibera adeverinţele necesare angajării ori înscrierii la cursuri de recalificare", a mai spus Rodica Titela Popescu. ""

http://www.mediafax.ro/social/neamt-49-firme-disponibilizeaza-peste-1-400-de-angajati.html?1688;3781343

Dragos Popa spunea...

@bbbb
:):) nu pot decat sa reiau reply-ul pe care l-am dat lui alex si lui andrei pe hotnews


"@andrei&alex. haideti sa lamurim niste treburi:

de principiu nu sunt pentru folosirea banului contribuabilului pentru a acoperi excesele corporatiilor. am spus-o in nenumarate randuri pe blogul meu (http://debunsimt.blogspot.com/2008/07/wizard-of-oz-and-free-lunch-part-i.html sau http://debunsimt.blogspot.com/2008/07/wizard-of-oz-and-free-lunch-part-ii.html sau http://debunsimt.blogspot.com/2008/09/termopan-american.html ) sau pe Jeopardy (vezi Ghiveci de criza). Cred insa ca nu ati inteles la ce ma refer. Haideti sa detaliem:
- Guvernul roman s-a oferit sa dea niste garantii pentru doua dintre cele mai mari investitii straine in Romania si niste ajutoare pentru niste multinationale implantate in RO. ca s-a facut lobby, ca s-a apelat la “interesele economiei romanesti”, ca trebuia facut ca sa nu se mute investitiile in alte tari, c-o fi bine, c-o fi rau iata, iata ca acest lucru s-a facut (sau s-a promis). Sper ca s-a facut cu cap si cu “contrapartida” pentru interesul national. Andrei vine si spune ca Ford si Renault sunt unde sunt din cauza lor. Alex sustine “mutatis mutandis” ca sunt companii rentabile etc.
- Guvernul roman n-a facu acelasi lucru pentru companiile romanesti. De ce? Alex spune ca asa le trebuie ca sunt ineficiente.

Nu sunt de-acord. Da exista multe companii romanesti care sunt ineficiente sau care traiesc din tzepe, dar sunt si companii care chiar au progresat (nu zic ca nu mai au cale de batut). Imi pare rau Alex chiar cred ca pacatuiesti prin generalizare aici. N-am glumit cand ti-am vorbit de furnizorii romani de la Dacia, acel feedback despre progresul inregistrat vine chiar de la Renault. Si daca li s-ar mai da timp, capital si acces la know how sunt sigur ca ar invata mai mult. Sa nu uitam ca noi venim dupa mai putin de douazeci de ani de capitalism (de fapt doar vreo zece ani de deschidere spre pietele mondiale) pe cand companiile straine stiu regulile de mult mai multa vreme.

Voi vorbiti amandoi despre companii “eficiente” si piete libere. Mda, teoria e buna intr-adevar…

Am mai vorbit despre mana invizibila (http://debunsimt.blogspot.com/2008/07/when-invisible-hand-is-showing-you.html) si cat e ea de murdara. Sa fim seriosi, interesele corporatiste se imbina cu cele politice iar zarurile sunt de mult trucate. Sau poate vreti sa vorbiti de fairness celor cateva zeci de mii de lobbysti inregistrati in SUA care, cu ajutorul donatiilor, schimba legile in favoarea diverselor multinationale…Cred ca am avut zeci de exemple recente despre cat de “libere ” sunt pietele si cat de “eficiente” sunt companiile multinationale, nume mari de altfel, nu?

Interesul national vi se pare nelalocul lui? poate ar trebui sa vorbiti cu ambasadele diverselor puteri occidentale (care au taskuri foarte clare prin diversii atasati), cu FMI, BEI, World Bank sau diversele Export Credit Agency-uri. Nemaivorbind de diversele servicii secrete care sustin foarte activ interesele economice ale tarilor de origine. Vi se pare o gluma? Luati de cititi putina literatura economica de profil si veti gasi sute de exemple.

E o lume dura aici afara, iar cand baietii mari folosesc toate trucurile ca sa castige, voi vreti ca bobocii astia cu RO pe ei sa fie lasati asa fara sfaturi si sprijin. Laudabila candoarea voastra insa nu stiu cata legatura are cu lumea reala…

Repet, sunt multe companii romanesti pe dinafara si care trebuie sa dispara insa mai sunt si unele pe drumul cel bun dar care au dificultati in aceasta perioada. Pe acelea trebuie sa le sprijinim daca vrem sa avem vreodata companii eficiente. Cu atat mai mult cu cat alte state au facut-o deja pentru companiile lor."

felix spunea...

eu tot nu m-am lamurit care ar fi firmele cu capital romanesc ce au mare susutinere din partea consumatorului - caci aici ar fi afectul de la care sa pornim pentru un eventual bailout de Balcani.

Dragos Popa spunea...

@felix. nu sunt sigur ca inteleg la ce te referi cand vorbesti de "sustinere",daca este vorba despre impact asupra consumatorilor sau popularitate in randul acestora?

daca e vorba de impact cred ca trebuie privit pe linia: produce bunuri sau presteaza servicii care sunt esentiale pentru consumator, este o companie de refrinta pentru industria nationala, sau daca este mare angajator (sau duce in spate multe companii in amonte sau aval) ?
daca e vorba de popularitate cred ca nu avem nici-o un "icon company" cu capital pur romanesc...

cu scuzele de rigoare, nu voi fi disponibil in urmatoarele 3-5 zile cel putin pentru raspuns la comentarii. voi scoate moderarea comentarillor in speranta in care bunul simt va prevala in randul cititorilor blogului...